A bányászat és a pénzverés
rokon mesterségek. Évszázadokon át a bányászat
az ércek és a különféle drágakövek bányászatát
jelentette, a szenet csak jó 300 éve kutatja az ember. Nem véletlen hát, hogy
minden korban és minden birodalomban a pénz előállítása azokhoz a a területekhez kötődött, ahol magát a pénzveréshez szükséges ércet bányászták és feldolgozták. A
magyar pénzverés otthonai évszázadokon át a bányavárosok Körmöcbánya,
Nagybánya, Szomolnok, Selmec voltak. Így adódott, hogy a bányászat
múltja és jelene az éremművészetben - és testvérében, a plakettművészetben
- hosszú-hosszú ideje jelen van. Az egész világon nagy múltja
van ezeknek a kisplasztikáknak, s ez különösen érvényes
hazánkra. A világ első bányászati
akadémiája, a több mint 100 éves múltra visszatekintő bányászati és kohászati
egyesület, a számos magyarországi bányaüzem rendre bocsátotta ki különféle
érméit, plakettjeit - bronzba, ezüstbe öntve ezáltal
hagyományait, fontos eseményeit. A hol mesterien kialakított, hol
egyszerűségüknél fogva megragadó kisplasztikák nem csak emléket állítanak
fontos eseményeknek, de megőrzik azokat a bányász emlékeket, melyek sajnos
napjainkra egy inkább elveszni látszanak. |
Az éremművészet és vele
együtt a plakettek művészete a képzőművészet egyik legnehezebben művelhető ága. Mert míg egy olajfestményen vagy egy nagy méretű
szobron a művész úgy alkothat, ahogy kedve tartja, a két- illetve éppen csak
háromdimenziós kisplasztikák szerkesztési szabályai igen kötöttek, a tárgy, az
ember ábrázolását behatárolják a hordozó forma - legtöbbször kerek - szegélyei. Hazánkban sokan voltak és vannak, akik e
műfajt művelték, és mégis szinte egy kézen meg lehet számolni az igazán nevssé, ismertté vált éremkészítőket,
a plakettművészeket. Ferenczy, Borsos alkotásait még
talán sokan ismerik, de Madarassy Viktor, Berán József vagy a kortársaink közül Ligeti Erika, Asszonyi Tamás,Pataky Béla, R. Kiss Lenke neve már csak a műfaj iránt jobban érdeklődők
előtt ismert. Pedig sokan készítettek a mesterségünkhöz köthető darabokat is. Alkotásaik mellett a
bányászat (és kohászati) tárgyú kisplasztikák között számtalan olyat találunk,
melyek alkotója nem ismert, és szinte már lehetetlen is fellelni az utat
hozzájuk. Pedig alkotásaikkal nem csak értéket teremtettek (hiszen egy-egy kis
érme, vagy plakett önmagában is érték), de a múlt egy darabjának megőrzésében
is nagyon fontos részt vállaltak. Tekintsük át ezt a különös
művészetet, a bronzba, ezüstbe formázott bányászmúltat... |
A bányászati és kohászati
érmek, plakettek osztályozása Bevezetésként mindenképpen el
kell mondani, hogy a bányászati és kohászati érmek egymástól
elválaszthatatlanok. Mint már említettem, az éremverés, a pénzgyártás
hosszú-hosszú ideig összefüggött a bányászattal, hiszen az ércek fejtése és
feldolgozása, majd a nemes és kevésbe nemesebb fémek előállítása évszázadokon
át közös mesterségnek számított. A hazai hagyományok is ezt támasztják alá -
elég csak a szakmai oktatás vagy az állami irányítás közös voltát megemlíteni
itt: Selmecen, később Miskolcon is közös képzés folyt
a két szakmában, és hosszú-hosszú évtizedeken át mindkét szakma az ún.
"nehézipar" körébe tartozott. Bemutatásunk tárgyát két fő
nagy csoportra oszthatjuk: külön műfajt jelentenek az érmék, és külön műfajt a
plakettek. Érmének a magyar
nyelvhasználatban leginkább a forgalmi érmeket (azaz a pénzérmeket) nevezzük. A
gyűjtők két néven nevezik az ilyen tárgyakat: "érem" és "érme". Régóta folyik a
vita, mit minek nevezzünk - jómagam nem szeretnék igazságot tenni ebben, így
felváltva fogom ezt vagy azt a megnevezést használni. A bányászati-kohászati tárgyú
érmék az ún. "emlékérem" vagy "emlékérme" kategóriába tartoznak. Pénzként
funkcionáló érmék csak két esetben kapcsolódnak a bányászathoz, mindkettő igen érdekes műfaj. Az egyik, az úgynevezett bányapénzek kategóriája, míg a másik csoportba azokat a "hagyományos" forgalmi pénzeket soroljuk, melyek bányászati motívumokat hordoznak magukon. Ezekről külön szólok majd. Illetve ez előbbi mondatot ki
kell igazítanom: szinte minden régi hazai pénzérme a bányászathoz kapcsolódik,
hiszen a bányavárosokban verték őket - de erről már volt szó. |
Az érmék Ezek átmérője nagyjából 25-50
mm között változik. Minden esetben két oldalasak és a tárgyunkhoz kapcsolódó
érmék jellemzően valamilyen eseményhez köthetők. A bányászati tárgyú érmék
legismertebbjei az egykori selmecbányai Bányászati és Erdészeti Akadémia jutalomérmei.
Az egyik oldalukon Mária Terézia arcmását, a másik oldalon az adott mesterséget
ábrázoló érmék minden numizmatikus előtt ismertek. Az érmék készítése és élete
legtöbbször jól dokumentált, követhető folyamat. Érmeink nem ritkán több ezres
darabszámban készülnek, és bár vannak köztük ritkák, sőt, egészen unikális példányok is, jóval gyakrabban találkozik velük az
érdeklődő. Ezzel szemben a másik
kisplasztikai műfaj, a plakettek művészete amilyen szerteágazó, olyannyira
egyedi is. A plakettek A fémhez jól értő bányászok,
kohászok a mesterségüket bemutató, fél tenyérben elférő alkotások százait
alkották meg az elmúlt évszázadok alatt. A plakettművészet
nem olyan jól körülhatárolható, mint az éremművészet. Ábrázolásmódja is eltér
bizonyos mértékben, sőt, a művészettörténet szigorúan elválasztja a két műfajt.
Míg az érmek, emlékérmek legtöbbször - ahogy korábban írtam - egy-egy jelentős
eseményhez kapcsolódnak, a plakettek jó része önállóan is létrejöhet. Számunkra
(számomra) legértékesebbek azok, melyek a bányászatot
mint mesterséget mutatják be. Mivel méretük általában nagyobb, mint
az érmeké (található közöttük akár 13-14 centiméter átmérőjű is) kidolgozásuk 'bőségesebb'
lehet. Nem véletlenül nem azt írtam, hogy részletesebb: mert míg az érmék több
száz éve verőtővel készülnek (azaz az éremként szolgáló korongot két vésett
pofa közé ütik be) és ezért az érem képe
részletdúsabb lehet, addig a plakettek nem ritkán öntött vagy vésett kivitelezésűek,
így durvább megmunkálásúak. Különösen igaz ez azokra a
darabokra, melyek valamelyik öntőműben, a vezetés vagy a dolgozók szorgalmából
készültek, s melyek nem művészek alkotásai. |
A bányászatot - azaz a fizikai munkát, az iparhoz kötődő építményeket, tájakat - bemutató plakettek
virágkora a II. világháború utánra tehető.
Míg korábban az ilyen darabok többnyire egy-egy személy valamilyen jubileuma okán készültek, a háborút követő
évtizedekben - nem kis részben politikai okokból - az állam, a vállalatok, társadalmi szervezetek voltak a plakettek megrendelői.
Ezek a szervezetek a kis műalkotásokkal jutalmazták dolgozóikat, munkatársaikat és ez jó alkalmat adott az e műfajjal foglalkozó művészeknek alkotóképességeik kibontakozásához.
Évente több száz emlékplakett, nagyobb érem került ki a műhelyekből. Ez ezres nagyságrendű kibocsátást jelent, hiszen többnyire sok darabos szériák kerültek megrendelésre.
A korban szokatlan módon mindenféle központi utasítást, iránymutatást mellőzve kialakult és hosszú időn keresztül élt egy olyan - a kor egyik kritikusa által "a társadalom belügyének" nevezett - műfaj,
mely műalkotások sokaságának megszületését eredményezte.
A hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években több művészgeneráció, szobrászok sora foglalkozott a plakettel, mint műfajjal,
és nyugodtan mondhatjuk, hogy ritka kivétellel igen nívós színvonalon.
Persze sokszor idomulni kellett a megrendelők néha eltúlzott kívánságaihoz, de az ilyen darabok a ritkábbak.
Ha túl sok mindent kellett rávarázsolni a plakett kis képére, nehéz volt nemet mondani - de nem ez a jellemző.
Asszonyi Tamás, R. Kiss Lenke, Kiss Nagy András, Csíkszentmihályi Róbert az ilyen, megrendelésre készülő darabokba is bele tudta vinni a műűvészi tálentumot.
Míg nyugaton napjainkig a vert érmek szolgáltak e célra, hazánkban és Lengyelországban az öntött érmek illetve plakettek váltak uralkodóvá. Ennek oka részben az volt, hogy a
fiatal szobrászok ezt a technikát szívesebben alkalmazták az önálló (azaz nem megrendelésre készült) plakettjeik megalkotására, és így
e technika és a műfaj a 80-as évekre igen magas színvonalat ért el.
Jó példa erre, hogy 1984-85-ben már nem ritkán több tízezer forintot is el lehetett kérni egy-egy kortárs művész alkotásáért - akkor, amikor a fizetéseket még négy számjeggyel írtuk le...
Természetesen a vállalatok, társadalmi szervezetek által megrendelt darabok - akkor még - nem jelentettek ekkora értéket. Számtalan darabjuk elkallódott az évtizedek során,
asztalfiókokban, dobozok mélyén pihennek.
A "Bányászmúlt" oldalakon bemutatott bányászati és kohászati tárgyú plakettek több mint 90 százaléka ebben a korban született.
Közülük sok az - elsősorban a vállalatok, üzemek megrendelésére készült - egyszerű, a művészi értéket mellőző darab, de számos igen
nívósan megalkotottat is találunk.
A kerek plakettek átmérője
6-8-10 centiméter, a más alakzatot formázóké méretei 10-12 cm. Jóval
vastagabbak, mint a vert érmék, így súlyuk is nagyobb azoknál. Sajnos nem
egyszer éppen e tulajdonságuk okozza, okozta végzetüket: számtalan plakett,
kisplasztika semmisült meg azért, mert a régi korokban
jobbnak látták beolvasztani anyagukat, mint megőrizni a művészi alkotást. |
Minden bányászathoz, kohászathoz kapcsolódó érme, plakett kettős ablakot nyit a múltra: őrzi annak a személynek, eseménynek emlékét,
melynek alkalmából megszületett; s azon embernek emlékét is,
ki valamikor jutalomként megkapta, kezébe fogta, majd őrizgette élete végéig.
Így válik teljessé Lyka Károly, a századelő neves művészettörténészének mondata:
"Halk szavú bók minden érem és plakett: adó, amelyet a kölcsönös méltánylás határoz meg s az emberséges
illemtudás osztogat...".
A bányászati plakettek
kidolgozásának érdekességei A hagyományos, művészi plakettek felületéből a képek, motívumok
dombormívesen emelkednek ki. Ha kézbe fogjuk őket, finoman
kitapinthatjuk az alkotást. Ebből ered szépségük és különlegességük: nem
síkban, de nem is a szobroknál megszokott három dimenzióban ábrázolják
tárgyukat. Ezért nem csak művészi színvonalú megtervezésük, de öntésük,
fizikai előállításuk sem egyszerű feladat. |
A bányászattal kapcsolatos
plakettek között van egy olyan típus, mely szintén öntött kivitelű, de az
előbb említett domborművű ábrázolás helyett a rajtuk látható kép sík felülettel rendelkezik. Ezért formájukban, arányaikban inkább éremhez
hasonlíthatók, bár méreteik persze azokénál jóval nagyobbak. Az előállításuk körülményeinek felkutatása, technikájuk dokumentálása -
ismereteim szerint - mai napig nem történt meg. Feltehető, hogy ezeket az
érmeket egyszerűbb eszközökkel, kevésbé kidolgozott formákba öntötték. Az öntés után a plakett
mintázott felülete, az éremkép egyenetlen volt, ezért azt gépi
köszörüléssel tették síkká. Így az ábrázolások, a feliratok élesen
határoltak, szépen kivehetők.
Közelebbről megfigyelve néhányukon jól kivehető a köszörülés nyoma, de jellemzően polírozott a felületük. Némelyikük színezést is kapott.
Ezek a plakettek az ország két bányászati tájához, az oroszlányi és a borsodi szénmedencéhez köthetők.
Minden valószínűség szerint azonos, az utóbbival kapcsolatban álló öntőüzemben készülhettek. Tervezőik, alkotóik sajnos nem ismertek. Jómagam ezeket "borsodi típusú" plaketteknek neveztem el.
A "Bányászmúlt" oldalakon bemutatott darabok
közül a
Mákvölgyi Bányaüzem, Miskolci Bányamentő Konferencia, Miskolci bányaüzem,
Borosodi Szénbányák jubileumi,
Lyukóvölgyi Bányaüzem,
Borsodi Szénbányák kongresszusi,
Borsodi Szénbányák KISZ Bizottsága,
Központi Szénosztályozó,
OMBKE Borsodi Csoport,
FAK Bányaüzem,
Szuhavölgyi Bányászlakta Települések
elnevezésű plakettek egyértelműen ebbe a sorba
tartoznak, de én ide sorolom Szenet fejtő bányászt
bemutató plakettet is. A fentieken kívül a szakirodalomban Roznai István összefoglaló művében találkozunk még ilyen
jeleket magukon hordozó alkotásokkal, ezek szintén az oroszlányi és a borsodi
szénbányákhoz kötődnek. |