Ahogy a települések közötti vasutak kezdték kitölteni a nekik rendelkezésre álló tereket, és ahogy gyarapodtak a városok, egyre inkább megnőtt az igény arra, hogy a lakott területeken belül is létrejöjjön egy, a felszíni forgalomtól független közlekedési eszköz. Ez pedig a földalatti, a metró volt. Közismert, hogy hazánkban létesült Európa második - és a kontinens első - föld alatti vasútja, a ma "kisföldalattinak" nevezett vonal.
Az igazi, mélyen fekvő metróvonalak azonban már nem így épülnek. Megvalósításukba a tervezéstől az utolsó kapavágásig a föld alatti üregek, vágatok kialakításában (szaknyelven "hajtásában") jártas, évszázadok tapasztalatait és tudását hasznosító szakemberek, azaz bányászok vesznek részt.
Így volt ez a hazai metróvonalak építésekor is.
Az 1950-es években - akkor még részben presztízsként, részben hidegháborús okok miatt - megkezdődött metróépítésnél az elejétől fogva bányászok dolgoztak. Ezt a megfelelő gyakorlat, és a bányászati technológiák alkalmazása indokolta.
A hazai alagútépítés mai napig nemzetközi hírű. Nem csak idehaza, de a világ számos földrészén ( Ázsiában, Dél-Amerikában, Afrikában) közreműködtek a magyar alagútépítők, metró-építők az ilyen hálózatok kialakításában.
Az első budapesti metró építése - mint arról szó volt - még az 1950-es években kezdődött. A gazdasági, majd a politikai körülmények miatt megnyitására végül 1970. áprilisában került sor.
A megnyitás alkalmából a munkában résztvevőknek emlékplakettet ajándékoztak, de kaptak ilyen tárgyat az állami és pártvezetők is.
|