A bányászatot bemutató metszetek, grafikák
A művészeti technikák között több olyat is találunk, mely
kiváltképp alkalmas a mélyben végzett munka művészi ábrázolására. A sötét
közeget, a jobbára két színből (a feketéből és fehérből, esetleg az ezek közötti
átmenetet képező szürkéből) felépülő világot nehezen lehet a megszokott, élénk
színvilágú technikákkal reprodukálni. Természetesen születtek nagyszerű
alkotások e tárgyban akvarell, olajfestés technikával is, de tény, hogy a
bányászok munkájának művészi ábrázolásával leggyakrabban a szabadkézi rajzokon,
a különféle sokszorosító technikákkal készült alkotásokon találkozunk.
Az itt már többször említett négy kötetes „A
magyar bányászat évezredes története” című könyv harmadik, a hazai bányászat és
a művészetek kapcsolatát átfogóan feldolgozni igyekvő kötetében jelent meg a
mai napig legteljesebb katalógusa a bányászattal kapcsolatos képzőművészeti
alkotásoknak. A felsorolásban több száz grafikai alkotás szerepel, hiszen minden
bányászati gyűjteményünk birtokában van néhány – vagy akár több tucatnyi –
ilyen darab.
Mint a honlapon szereplő más műfajok esetében, a
mesterségünket ábrázoló grafikai alkotások jelentős része is a II. világháború után
keletkezett. Ennek politikai-társadalmi háttere, indokai többé-kevésbé jól
ismertek. Az „új” rendszer a munkásembert, a fizikai munka nagyszerűségét
gyakran már eltúlozva emelte piedesztálra, a művészeknek (legyen
azok írok, képzőművészek vagy éppen zeneszerzők) kötelező volt a nép között
tevékenykedni, a „munkásosztály”-nak nevezett réteg életét ábrázolni.
De míg más művészetekben ez a törekvés gyakran félresiklott
műveket hozott létre – gondoljunk csak a Sztálin-díjas regényekre vagy az abban
a korban készült, újonnan felépített közösségi épületek hatalmas faliképeire,
pannóira – a grafikai műfajban ez a körülmény határozottan segítséget jelentett az alkotók
számára. Egyrészt azért, mert a grafika mindig is a tanulmányok, a vázlatok
készítésének műfaja volt, és így sok-sok alkotás készülhetett, ami hozzájárult
a technika, a kifejezési mód fejlesztéséhez. Másrészt a politika soha nem
foglalkozott igazán e műfajjal, hagyta, hogy magától működjön, fejlődjön – így
sokkal ritkábban találkozunk „vonalas” alkotásokkal e művek között.
A finom, hajszálvékony vonalakkal kivitelezett rézkarcok, acélmetszetek,
ceruza- és tusrajzok évszázadok óta jelen vannak a képzőművészetnek abban az
ágában, mely a különféle mesterségeket mutatja be. Az ilyen céllal készült alkotások a XIX. század
első felében váltak népszerűvé, majd a fényképezés elterjedésével a XX. századra ezen funkciójuk visszaszorult.
A bányászatot ábrázoló grafikák között azonban később is gyakran
találkozunk ilyen alkotásokkal. Jó részük inkább a körülmények, a munka
dokumentálására szolgál, de tény, hogy, a művészi kifejezésmód ezekből
sem hiányzik. Szinte bármelyik darabot vizsgálgatjuk, egy-egy finom
árnyékolásra, a háttérben egy-egy jól megoldott kis részletre mindig rábukkanunk.
A jó képességű képzőművészek – közülük is persze azok, akik
vállalják, hogy leszállnak a mélybe a bányászokkal – részletesen, a lényeget
kiemelve képesek ábrázolni a lenti világot, annak emberi és technikai
alkotórészeit.
S innen már csak egy lépés, hogy felfedezzük közöttük azokat az
alkotásokat, melyek a naturális ábrázoláson túl művészi kvalitásokat is
hordoznak magukban.
A XX. század bányászati vonatkozású grafikákat készítő művészei közül sok
nagy nevű, ám még több kevéssé ismert művész nevével találkozunk. Ők rendszerint
egy-egy bányvidékhez köthetők, ott éltek, alkottak. Ahhoz, hogy tehetségüket
kibontakoztathassák, sokban hozzájárultak a helyi bányavállalatok azzal, hogy lehetővé tették számukra a munkát. Egyrészt kötetlenül
látogathatták az üzemeket, készíthették vázlataikat, másrészt igen gyakran e cégek voltak az alkotások megrendelői, ma úgy mondanánk, mecénásai.
A grafikai művek jelentős részét olyan alkotók készítették, akik maguk is a bányákban dolgoztak, kétkezi munkát végeztek, vagy valamilyen más módon kapcsolódtak a lakóhelyük bányáihoz.
Az ő művészi kibontakozásukat nagyban segítették azok a képzőművészeti szakkörök, alkotóhelyek, melyeket a bányász települések, a bányavállalatok tartottak fenn.
Ezek története külön tanulmányt érdemelne, de érdemes megjegyezni a várpalotai, a tatabánya,
komlói szakkörök nevét.
Bányászat rézkarcokban elmesélve
Az 1950-es évek végétől a hazai képzőművészetben egyértelműen a
grafika vált hangsúlyossá. Neves festőművészeink is szívesen kirándultak e
műfajba, de a folyamat az előző fél-egy évtizedben a főiskola kapuján kilépő
fiatal – s azóta már klasszikussá vált – nemzedéknek
köszönhető.
A vállalatok, gazdálkodó szervezetek megrendelésekkel látták el a
művészeket, élt a 0,2 %-os szabály, mely szerint
minden beruházás kéttized százalékát képzőművészeti alkotásokra kell fordítani.
A bányászat, mint kiemelt gazdasági ág, s a bányászok, mint a
munkásosztály élcsapata fokozottan figyelem alatt állt.
A bányavállalatokhoz ha nem is
számolatlanul, de bőségesen folyt a pénz, egyrészt gazdasági szükségességből
(szükség volt a kitermelt szénre), másrészt társadalompolitikai okokból: a
bányász a munkások között is az egyik legfontosabb volt a rendszer számára.
Bányászat rézkarcokban elmesélve
A bányászatot bemutató alkotások közül sok – a fentebb már
említett okok miatt – megrendelésre készült. Létezik ezek között egy olyan
műfajváltozat, mely a ma leginkább „alkalmazott grafika” megnevezésű műfajba
tartozik. Az e körbe tartozó alkotások megszületése annak köszönhető, hogy valamilyen „funkcionális” céllal
rendelték meg őket készítőiktől. Jellemzőjük, hogy illusztrációként, esetleg figyelemfelhívásként kerültek
felhasználásra. Számos, a mesterséget bemutató, kifejezetten művészi kvalíitású
alkotás maradt így fenn, de elemzésük, számbavételük még soha nem történt meg.
Az alábbikban részben ezt igyekszem pótolni.
Alkalmazott grafikák – szakkönyv illusztrációk
A bányászatot bemutató alkalmazott grafikák legjelentősebb - és legkülönlegesebb - hazai gyűjteményével egy 1950-ben megjelent, bányabiztonsággal foglalkozó oktatókönyvben találkozhatunk.
A "BÁNYABALESETEK ELHÁRÍTÁSA" című könyv illusztrációi
Alkalmazott grafikák - fametszetek
A finom vonalú rajzok – a már említett rézkarcok, rézmetszetek,
acélmetszetek, litográfiák – sorába tartoznak a fametszetek. Ezek egyik
változata, a száldúc-technika is a rézmetszetekhez hasonló vékony, pontos
vonalakkal dolgozik – és gyakran el is éri a fémlapra készült alkotások
finomságát.
Ugyanakkor a lapdúccal készült fametszet és rokona, a linómetszet
nagy összefüggő felületekkel, vastag, széles vonalakkal manipulál.
A lapdúc nevét onnan kapta, hogy a nyomtatásra használt, a képet
hordozó dúc a fa anyagának hosszanti vágása mentén jön létre. Így a kép
metszésekor figyelembe kell venni a fa rostjainak elhelyezkedését, ügyelni kell
arra, hogy azok ki ne szakadjanak, essenek. Ezért ez a technika nem teszi
lehetővé finom, hajszálvékony vonalak használatát. A lapdúccal készült kép
nagy, összefüggő felületeket alkalmaz; ezek határa éles, nélkülözi az
átmenetet, a tónusokat. Jellemzője a technikának, hogy az ábrázolt tárgy vagy
személy sokszor stilizált. A finom részletek eltűnnek, legyen szó egy tájról,
egy épületről, vagy akár egy személyről. Ez a keménység, mondhatni szálkásság
teszi igen alkalmassá arra, hogy általa ábrázolásra kerüljenek akár az izmos,
robosztus testalkatú bányászok, akár a környezetük – a mélyben kialakított
bányaterek, technikai berendezések. A lapdúchoz hasonló képet alkotnak a
linóleummetszet technikával készült képek.
Az első, jelentős, sokszorosított bányászati vonatkozású grafikai
ábrázolásokkal nem kisebb műben találkozunk, mint a millenium tiszteletére
kiadott sok kötetes „Az "Osztrák-Magyar Monarchia
írásban és képekben"” című műben. A könyv bányavidékekről szóló
fejezetében több, a mélyben dolgozó bányászt ábrázoló kép is szerepel,
mellettük jó néhány bányaüzem, nevezetesebb akna is bekerült az illusztrációk
közé. De láthatjuk a selmeci akadémia épületeit is a képeken.
A kötet bányászathoz kapcsolódó képeit Háry Gyula, Dörre Tivadar,
Kimnach László készítette, és a kor neves fametsző művésze, Morelli Gusztáv
ültette át fametszetbe.
'Az osztrák-magyar monarchia írásban és képekben' című mű bányászati vonatkozású grafikái
A modern magyar és európai fa- és linómetszés egyik legnagyobb alakja a Zentán élt Andruskó Károly. Több mint 9000 darab fametszetet alkotott, melyek között számos bányászati tárgyú képet is találunk.
...
Andruskó Károly bányászati témájú fametszetei
A bányászat művészi ábrázolásának jeles darabjai azok a lapok,
melyeket a XX. század hazai fametszet-művészet másik jelentős
képviselője, Varsányi Pál alkotott.
Varsányi Pál bányászati témájú képeslapjai
Alkalmazott grafikák - szénrajzok, ceruzarajzok
Az „alkalmazott” vagy inkább funkcionálisnak nevezhető grafikai
alkotások ritkán kerülnek elő ma már. Készítőik neve többé-kevésbé csak
lakóhelyükön, vagy azokon a településeken, vidéken ismert, ahol alkottak.
Ilyen, kevésbé ismert alkotó volt a Várpalotán dolgozó, sajnos igen fiatalon
elhunyt Nagy Gyula.
Nagy Gyula rajzai az Élet és Tudomány 1949-es évfolyamában
A képzőművészetekkel
foglalkozók körében ismertebb alkotó volt Vydai Brenner Nándor.
Vydai Brenner Nándor képeslapjai
A kisgrafikák körében külön műfajt képviselnek a gyufacímkék,
a bélyegek
az ex
librisek és a szükségpénzek, közismert nevükön notgeld-ek.
Ezekről külön oldalak szólnak a honlapon...
Végül egy önálló darab, Takács Dezső linómetszete:
(mérete: 100x170 mm)
Ha valami részletesebben érdekel, esetleg
segítségre van szükséged: