Varsányi Pál
bányászati témájú képeslapjai
Varsányi
Pál (1902-1990) már egészen fiatalon a munka világa felé fordult, innen
gyűjtötte képei témáját. A 20-as, 30-as években Fényes Adolf, Zádor István
voltak mesterei, műveiről 1936-ban maga Romain Roland, a neves francia is
elismerőleg nyilatkozott. Elsősorban sokszorosításra kerülő grafikákat
alkotott, fametszetei erős szociális érzékenységről tanúskodnak.
Számos
könyvet illusztrált, közöttük Petőfi, Ady, József Attila verseinek köteteit.
Az
1940-es évek végétől – a korábbi életszemléletéhez igazodva – rendszeresen
választotta képei tárgyául a kétkezi munkát végzők világát. Alkotásai azonban
túlléptek az akkor igencsak megszokottá vált sematizmuson. Azon kevesek közé
tartozott, akik meg tudták oldani, hogy a kor nehezen befogadható elvárásain
túl hozzáadja azt a művészi többletet is alkotásaihoz, mely révén nem csak
kiemelkedtek a tucatművek közül, de egyben
maradandóvá is válhattak.
Az
1948-ben készült „Bányászok” című sorozat eredetileg ceruza, krétarajzokat
tartalmazott. A művész a tatabányai bányavidéken gyűjtötte motívumait, az akkor
már államosított szénbánya vállalatnál.
A
képekből a következő évben – a kor propagandavonulatának megfelelő – fametszet
sorozat készült, melyet képeslapokon adtak közre. A lapok hátoldalán – a később
ugyanilyen tárgyban megjelenő, propaganda célzatú kiadványoktól eltérően –
szerepel az alkotó neve, a sorozat címe.
Az
első képen a külszínen, a tájra jellemző bányaépületek
között gyülekező bányászokat láthatunk. Sikerült a kép előzményét
jelentő grafikát is felkutatnom, ezért érdemes megismerkedni vele.
A
krétarajz és a végül elkészült fametszet természetesen tükörképe egymásnak. Jól megfigyelhető
az a korábban említett technika, melynél a rajzi részletek a fametszetre
történő átültetés során egyes elemek esetében leegyszerűsödnek, másoknál
teljesebb kidolgozást kapnak. Míg a rajz egy szokványos, inkább vázlatnak
tekinthető alkotásként kerül elénk, metszetként már hangulatokat, érzelmeket is
magába foglaló kép alakul ki belőle.
A
második és harmadik kép helyszíne a földalatti bányatérség. Nem véletlen, hogy
Varsányit kortársai a metszet mesterének
tartották. A lapdúcra készült képek összefüggő felületein
mellett a technikai lehetőségek határáig elmenve képes volt a föld
mélyén dolgozó ember és az általa ott beépített szerkezetek plasztikusságát úgy
visszaadni, mely keveseknek sikerült. Ezt elsősorban az alakok, tárgyak
határoló vonalait kiemelő, az ellenfény által keltett surlófény
megjelenítésével, valamint a száldúc technika árnyalási módozatait alkalmazva
oldotta meg. A képeken belül több sík tárul elénk, a háttérben a sötét
bányajáratok zárják le a mélységet.
A
fejtést végző vájár és a csillét toló csillés arca rejtve marad előttünk –
személyiségüket mozdulataik, az általuk kifejtett erő tárja fel. Mindkettejük
testét a fény játéka körvonalazza, azé a fényé, mely a bányában bár olyan
kevés, de ha megjelenik, éles kontrasztokat hoz létre – bizonyítva, hogy a
metszetek technikája az, mely különösen alkalmas a föld
alatti világ ábrázolására.
Ha valami részletesebben érdekel, esetleg segítségre van szükséged: