ANDRUSKÓ
KÁROLY
BÁNYÁSZATI
TÉMÁJÚ FAMETSZETEI
Andruskó Károly a modern magyar és európai fametsző művészet
kiemelkedő alakja.
A volt
Jugoszlávia, majd Szerbia nagyvárosában, Zentán élt, 1915-ben született művész
kezei közül tiszteletreméltó számú alkotás került
ki: több mint 9000 fametszet, köztük 4500 ex libris, számtalan könyvillusztráció, festmények, miniatűr könyvek.
A nyomdásznak
tanult művész elég későn, 29 éves korában jelent meg először alkotásaival
kiállításon. Teljes egészében önmaga tanulta meg a metsző-művészet fogásait,
amihez jó alapot adott az, hogy nagyon sokáig az ország és Európa több
nyomdájában is megfordult, dolgozott.
Festő is
volt, nyomdász is volt, de elsősorban grafikus. Élete során rengeteg
úgynevezett "alkalmazott grafikát" készített (ex libris-eket, illusztrációkat), de alkotásainak jelentős
részét barátságból, az embertársainak, ismerőseinek különféle alkalmakra
készített kis művei teszik ki.
Különösen
szerette a miniköny-műfajt. Több mint 200 minikönyv kiadásában közreműködött, számosnak ő maga volt
kezdeményezője, alkotója és megjelentetője is. A világ legkisebb fametszetekkel
illusztrált könyve, az alig 5x5 mm-es „Kapa” című könyv is az ő nevéhez
köthető.
1979-ben így
nyilatkozott egy újságnak:
"Nem tudom
összefoglalni és meghatározni művészi céljaimat, de a gondolattól függ, hogy
milyen technikával jelenítem meg. Stílusirányzatom nincs, igyekeztem saját
utamon járni, és senkinek sem követem a nyomdokait, munkám fő célja a humánum
kifejezése."
Miniatűr
könyvei közé tartozik az itt bemutatott, Rudabányáról készült könyv is.
Nem igazán
sikerült kiderítenem – de remélem, valamikor erre is találok nyomot, adatot –,
hogy miért, mi okból, de nagyon sok alkotása kötődik a hazai bányászati
tájakhoz, településekhez. Valószínű, hogy megrendelésre készültek e művek, de
kvalitásuk, kivitelezésük arra enged következtetni, hogy ő nem csak afféle
„kötelező feladatnak” tekintette a bányászat bemutatását, hanem
szívvel-lélekkel is fordul e téma felé.
Készített
Rudabánya mellett minikönyvet Ajkáról, Miskolcról, de
ő keze alól került ki a Bányászmúlt oldalakon is bemutatott bányászati tárgyú minikönyvek fő kiadójának számító miskolci Péch Antal Miniatűrkönyv Gyűjtők Klubjának ex-librise is.
Az
alábbiakban bemutatásra kerülő fametszetek a bányászati tevékenység szinte
minden mozzanatát bemutatják. Ma már nem lelhető fel adat arra nézve, hogy a
művész valóban járt-e a bánya mélyén, bár ismerve életét, látva a metszetek
nagyszerűségét, szinte biztosra vehető, hogy a képeket vagy azok vázlatait valóban
a helyszínen készítette - bár ekkor már nem volt fiatal. A könyv kiadásának
dátuma 1976, de a képek valószínűleg az előző évben készülhettek, mivel
ismertek 1975-ből is a rudabányai bányászattal kapcsolatba hozható metszetei is
a mesternek.
A miniatűr
könyvben a képek mindössze 26x35 milliméteresek. Eredeti nyomódúcaik minden
bizonnyal nagyobbak lehettek, bár tudva azt, hogy Andruskó
több ezer fametszetet, linómetszetet készített élete során, feltételezem, hogy
a nyomdába került lenyomatok sem voltak sokkal nagyobbak. Ne feledjük, hogy a
művész az ex-libris műfajnak is mestere volt, és ezek a sokszorosított kis
könyvjegyek sem szoktak nagyobbak lenni néhány
centiméternél.
A képek a
fametszet – nevezetesen a lapdúc-metszetek – legjobb tulajdonságaival
rendelkeznek.
A képeken az
akkor már 30 éve alkotó művész tudásának legjavát ismerhetjük meg. A fehér és a
fekete foltok összhangja, az a néhány kis fehér csík, mely a dolgozó ember vagy
a mélyben található eszköz kontúrját jelzi, a fametszet-technika – nevezetesen
a lapdúc metszet-technika – legmagasabb szintű alkalmazásáról tanúskodik (lásd
10-22.kép).
Andruskó nem csak a mélyben folyó munkát mutatja be a könyvben, nem
megy el a felszín ábrázolásának lehetősége mellett sem. A Rudabányát körülvevő
dombok és hegyek, a tájban elhelyezkedő, bányászathoz kapcsolódó építmények
mind-mind a vésőjére kívánkoznak. Ne feledjük, ő mindig is a táj szerelmese
volt – szinte megszámlálhatatlan műve ábrázolja a Tiszától kezdve a nagyvárosi
házakon át a festői tájakig az őt körülvevő világot. S az, hogy e tájban az
ember által alkotott tárgyak is jelen vannak, jó ürügy arra, hogy újra és újra
megfesse, fába vésse őket.
Érdemes
közelebbről megvizsgálni a 25-29. sz. képeket. Aki nem járt arra, nem ismeri a
vidéket, annak számára csak a képeken látható munkagépek, tevékenykedő emberek
utalnak arra, hogy az ábrázolt tájak nem mások, mint a – ma már csak nyomokban
létező – Rudabánya környéki külszíni fejtések halmai, völgyei.
Ha valami részletesebben érdekel, esetleg segítségre van szükséged: