Az ipari
építészetben gyakran alkalmaznak típusterveket. Számos ipari épületünkön
találkozhatunk ilyen megoldással a könnyűipartól a közlekedési célú
építményeken keresztül a nehézipar épületekig sajnos ez utóbbiak közül
napjainkra alig maradt fenn néhány. A magyarországi bányászat büszkélkedhet
azonban az ipari típustervek alapján épült két legszebb és leglátványosabb
építménnyel. A két, szerencsére műemléki védelem alatt álló épületegyüttes
különlegessége, hogy hazánkon kívül csak egyetlen egy ilyen áll már a világon,
a csehországi Brno melletti Ostrava Kukla aknája. A Kukla-akna
vasbeton aknatornyát 1911-ben kezdték építeni, és 1913
szeptemberétől már szenet szállított az Oslavany erőműhöz. Így a két hazai aknatorony és a hozzá
tarozó épületek mindenképpen védelemre és megőrzésre méltóak.
Pécs
környékén az 1780-as években kezdtek a szén bányászatába. Számos üzem, vállalat
kezdett termelésbe a baranyai szénmezőkön, de a legnagyobb bányavállalat a
megye és Pécs város életét döntően meghatározó Duna-Gőzhajózási
Társaság volt. A DGT birtokolta a Mecsek keleti oldalán lévő összes
bányát és bányatelket a XIX. század végére. Ez alól csak Koch Ferenc
lámpásvölgyi bányái és az egyházmegye elidegeníthetetlen bányaüzemei voltak
kivételek. Azonban ez utóbbiak bányászati jogát is bérbe vette a DGT, és több
mint 100 éven át bérelte.
A
pécsi szénbányászat magas szintre emelése a Morvaországból származó Jaroslav Jicinský bányamérnöknek köszönhető, aki 1913-ban került a
vállalat pécsi bányaüzemének élére. Jicinský a sok
kis, különálló bányaüzemet, aknát összevonta, és három új, nagy teljesítményű
és korszerű aknaüzemmel, a Szent István-aknával, a Széchenyi-aknával és a Thommen-aknával akarta megoldani a jó minőségű mecseki szén
kitermelését. A vállalat vezetése és a bányaipart felügyelő állami vezetés
mindenben támogatta ezt a szándékát, így jöhetett létre a három koncentrációnak
nevezett bányaüzem. Ezek közül is a két legfontosabb a később Szent
István-aknaként és gróf Széchenyi-aknaként ismertté vált üzem lett. Az osztrák
és magyar tervezők és kivitelezők pedig jó partnernek bizonyultak.
Jicinský a bányaüzemek
épületeinek megtervezésére azt a bécsi Josef Schöngut
magántervezőt kérte fel, aki a már említett ostravai aknatornyot is tervezte. A
további épületeket, a torony mellett álló bányaházat az akkor már Európa-hírű Zilinszký tervezőirodából kivált Gút
Árpád és Gergely Jenő iroda tervezte. Zielinszky
Szilárd a hazai és nemzetközi vasbeton-építészet egyik legkiemelkedőbb alakja
volt. Az egyetem elvégzése után nemcsak elméleti munkásságot folytatott, de a
gyakorlatban is felhasználta az általa kidolgozott tartószerkezeti számítás,
tervezés elveit. Az ipari épületek mellett olyan építmények jelzik munkásságát,
mint a fővárosi Petőfi Sándor utcai posta vagy a Zeneakadémia épülete, amelynek
összes tartószerkezete vasbeton szerkezetű. A tanítványok, Gút
Gergely és Jenő sem maradnak le a mestertől: több, mint
700 épület fémjelzi munkásságukat, köztük a budapesti Soroksári úti Fegyver és
Gázkészülékgyár és a siófoki víztorony épülete.
A
két aknatorony és a mellettük álló épületek tervezőivel kapcsolatban eléggé
nagy a bizonytalanság. Egyes források (például a műemlékké nyilvánításról szóló
hivatalos rendeletek is) teljes egészében a magyar tervezőirodának
tulajdonítják az építészmunkát, de ezek valószínűleg téves megállapítások. Erre
két okot sikerült felkutatnom. Az egyik a Szent István-akna Mendly
Lajos által részletesen bemutatott vendégkönyve, amelyben
két ízben is megjelenik a bécsi Schöngut tervezőiroda
vezetője mint látogató ami valószínűsíti, hogy neki köze volt az épületekhez.
A másik egy sokkal érdekesebb forrás. A Bányászati Tervező Intézet (Bányaterv),
a hazai bányászati létesítmények és bányászati fejlesztések gazdája hivatalos
lapjában, a Bányaterv közleményei című folyóiratban 1955 decemberében és
1956 augusztusában többrészes cikk jelent meg a vasbeton aknatornyok
tervezéséről. Az 1955-ös szám bevezetőjében a vállalat szakemberei az
alábbiakat írják:
Közelmúltban vasbeton
tornyok tervezésére kaptunk megbízást. A teljes újszerű sokoldalú feladat
melyet tudomásunk szerint magyar mérnök először old meg igen mélyreható
irodalmi tanulmányozást és elméleti vizsgálatokat követelt. Vizsgálatunkról
kívánunk ezen a helyen beszámolni bár a tervezés még nem zárult le és így
tanulmányukban foglaltak sem véglegesek
A
Bányászati Tervező Intézet (Bányaterv) 1952-ben alakult a Bányagépszerkesztő
Iroda és a Bányatervező Iroda összevonásából. Szaktervezési profilja elsősorban
a hazai bányászat létesítményeire terjedt ki, de feladatokat vállalt szinte
minden nemzetgazdasági ágazatban a mezőgazdaságtól a kommunális
létesítményekig. Generáltervezőként az intézet elsősorban a hazai szénbányászat
fejlesztéséhez biztosította a döntéselőkészítő, majd
a kiviteli terveket. Feltételezhető, hogy ha a szakemberei úgy nyilatkoztak,
hogy magyar tervezőmérnökök még nem foglalkoztak vasbeton aknatorony
tervezésével, akkor ez megállja a helyét azaz a pécsi vasbeton ikrek
tervezését is külföldi cég végezte.
Amíg
az aknatornyok mellett álló épületek homlokzatképzésében a romantika
stílusjegyei játszanak szerepet, a később emelt épületek, elsősorban a két
aknatorony már a XX. század első évtizedére jellemző, és a következő fél
évszázad ipari építészetét meghatározó stílusjegyeit viselik. A láthatóvá tett
tartószerkezetek (a pillérek és kereszttartók, a nagyméretű ablakfelületek, a manzárdtetők)
itt jelennek meg a hazai ipari építészetben először. Az aknatorony konzolos
tartói olyan formát és látványt adnak az építményeknek, amely nemcsak markáns
és egyedi, de egyben jól mutatja tartószerkezetük erőjátékát és funkcióját is.
Az
aknatornyok ilyen formájú kialakításának és szerkezetének praktikus okai
voltak. A mélyművelésű bányászatban a felszíni épületek, építmények védelem
érdekében a mélyben bizonyos területeket nem lehet leművelni (azaz a mélyben
fekvő értékes anyagot nem szabad kiemelni), mert az az
épületek károsodásához vezet és vezetett is számos alkalommal. Ezeket a
területeket nevezik a bányászatban védőpillérnek. A megszokott
oldalkitámasztással, ferde támaszokkal felépített acélszerkezetű aknatornyoknak
nagyméretű védőpillérre volt szükségük ezzel szemben a Szent István-akna és
testvére, a Széchenyi-akna csak minimális védőpillért igényelt.
A
két aknatorony szinte teljes egészében megegyezik a morvaországi testvérükkel,
ám méreteik valamivel nagyobbak annál, hiszen nagyobb és nehezebb gépeket,
berendezéseket kellett bennük elhelyezni, ugyanis az aknák is mélyebbre
nyúltak. Ennek megfelelően a konzolok ún. kieresztése (kinyúlása)
nagyobb és a tetőzet, illetve a toronyba foglalt gépház teste is tagoltabb. A
feljegyzések szerint az épületek bizonyos elemei Ostravában
készültek, de a melléképületek fő kivitelezője az Ast
Ede és társa cég volt, aki a szolnoki víztornyot is kivitelezte.
Az
5,86,0 méter átmérőjű körszelvényű beton, illetve idomkővel falazott aknák a
tervezés idején még a Neu Franz Josef, illetve NeuSchroll Schacht nevet kapták,
de végül Szent István-akna és Gróf Széchenyi István-akna néven szentelték fel
és helyezték hivatalosan üzembe őket. Mindkét újonnan létesített aknatoronyban
a tervek szerint 28 m-es magasságban kapott helyet a 22 db Ward-Leonard
típusú, Koepe rendszerű hajtótárcsás szállítógép a
már említett Kukla-bányában levőhöz hasonlóan. Az
aknatornyok teljes magassága 41,2 méter. Az új aknákkal kiváltott három régi aknát
légaknákká alakítottak át. Erre azért is szükség volt, mert a mecseki területen
lévő szénbányák majd az uránbányák olyan mélységekbe nyúltak le, ahol már igen
magas hőmérsékletek uralkodnak, s elengedhetetlen volt a minél nagyobb
teljesítményű légcsere.
A
két akna történetéhez tartozik, hogy gyakran keverték össze őket, a bányászati
szakirodalomban is találunk nem egy ízben olyan hivatkozást, amelyben a
Széchenyi-aknát István-aknának nevezik és fordítva.
Hivatalos
megnevezés: Pécs-Szabolcs, Szent István-akna (korábbi néven: István-akna,
előtte: Új Ferenc József-akna
Eredeti
funkció: szénbánya aknatorony és épületei
Cím:
PécsSzabolcs
Műemléki
törzsszám: 11096
Műemlékké
nyilvánítás dátuma, száma: 14/2005 (IV.5.) NKÖM rendelet
Az
akna mélyítése területén 1908-ban kezdődött, de az első világháború miatt csak
1925-ben fejeződött be. Az építési munkák kivitelezését az Országos Építő Rt.
végezte Fónagy Béla irányításával. Feljegyzések
maradtak fenn arról, hogy a tervező, Josef Schöngut
hetente utazott az osztrák fővárosból Pécsre, hogy felügyelje a munkálatokat.
Amint
arról már volt szó, a mecseki kőszénbányászat a hazai bányák közül a
legmélyebbről termelő bányákat üzemeltette. A beton idomkővel falazott, 6 méter
átmérőjű Szent István-akna mélysége 638 méter volt. Ennél mélyebbre a hazai
szénbányászatban egyetlen akna jutott le, a szintén mecseki István III. akna, még
mélyebbre már csak az uránbányák nyúltak a föld alá (10001100 m-re).
A
Szent István-akna hajtótárcsás rendszerű, egyenáramú meghajtással üzemelt. A
hajtótárcsa átmérője 5000 mm (azaz 5 m!) volt. A 8 m/s
sebességgel mozgó, 4 csillét szállító kas 45 s alatt
ért le a bányaszintre. Óránként 2526 műveletet azaz csilleemelést volt
képes elvégezni.[1]
Az akna olyannyira fontos létesítménye volt a magyar iparnak, hogy maga Horthy
Miklós kormányzó a szerb megszállás alól felszabadult területeken tett egynapos
pécsi látogatása végén, 1923 áprilisában meglátogatta az akkor már
szerkezetkész épületegyüttest. Az üzem felavatására és a pécsi püspök általi
felszentelésére a bányaüzem teljes elkészülte után,
1925. április utolsó vasárnapján került sor. A Pécs Napló 1925. április 28-i
száma így ír lelkendezve az új aknáról:
a
pécsi közönség túlnyomó részének halovány sejtelme sem volt ez ideig arról, mit
alkotott ezen a város belterületétől alig 68 kilométer távolságban az emberi
elme, a legmagasabb bányatechnika, a bányamunkások iránt való gondosság és
emberszeretet és a határt nem ismerő áldozatkészség, mely az anyagi eszközöket
még uj, angol érdekeltség bevonásával előteremtette.
A mű ezen része elkészült és mivel ezen bánya a pécsi székeskáptalannak képezi tulajdonát, másrészt a vallási
érzés mindenkor domináns eleme a bányásztársadalomnak, csak természetes, ha a
hatalmas mű befejezéséhez a főpapot fölkérték, hogy a művet fölszentelje és a
püspök e kívánságot készségesen teljesítette.
Az
akna meglátogatását ezek után a város vendégeinek állandó programjává tették a
Zsolnay porcelángyárral és a székesegyházzal együtt. A Szent István-akna a
II. világháború után a Szent előtag nélkül több, mint
70 éven át üzemelt, 1998-ban zárták le. Azóta számos ötlet, javaslat, terv
született hasznosítására, de még nem valósultak meg.
A
műemléki védelem az aknaházra, aknatoronyra, kompresszorházra és a
kapcsolóházra terjed ki, műemléki környezetként az ingatlan többi részét,
valamint a 44543 helyrajzi számú ingatlant jelölte ki a műemléki hatóság.
Az
aknaüzem épületei több csoportot alkotnak, amelyek közül kiemelkedik a vasbeton
aknatorony nagyjából tízemeletnyi magas tömbje. Az aknaház, a hozzá korábban
(sajnos már elbontott) híddal csatlakozó felolvasó, öltöző és fürdőház az úttal
párhuzamosan fekszik. Ezektől délre található a kompresszorház és a
kapcsolóház, amelyek szintén híddal kapcsolódtak egymáshoz.
Az aknatorony
földszintje szolgált a szén és a bányászok fogadására. Középső részét terasz
fedi, innen emelkednek ki a torony vasbeton pillérei. A felső szintekre egykor
csigalépcső vezetett fel, amelynek váza megvan, de a lépcső ma már nem
használható. A 14 vasbeton pillér az épület teljes magasságában végignyúlik 5 +
4 + 5 kiosztásban. A második pillérsorban a középső pillér hiányzik, ezen a
helyen mélyül le az akna, itt haladt függőleges pályáján az aknakötél. A
pillérekre 22 méter magasságban elhelyezett ún. Vierendel-tartós
és konzolos vízszintes födémszerkezet alkotja az aknatorony jellegzetes
formáját adó széles, a levegőben szinte lebegő építményrészt, ahol a vitlakerekek*
helyezkedtek el. A felmenő toronyrészen csak a felső harmadban találhatók
ablakok.
A
gépházépület homlokzatai 5, illetve kéttengelyesek. A rövidebb oldalon kétosztatú ablakokat, a hosszabbik oldalon 1221 osztatú nyílászárókat alakítottak ki. A két szélső
falazatmező tömör, itt nincsenek ablakok. Minden ablak egyenes záródású. A két
ablaksor közül az alsó alacsony, a felső, osztópárkánnyal elválasztott ablak
magasra, a manzárdtető párkányáig nyúlik. A gépházépület manzárdtetős, a tetőn
mind a hosszabb, mind a rövidebb oldalon két-két ablak nyílik.
A
torony (és testvére, a Széchenyi-akna tornyának) jellegzetessége a földszinttől
a tetőig végigvezetett keretrendszer. Jól megfigyelhető a földszintes és a
gépházi szint merev alátámasztása. A téglából falazott kerítőfalakat a keretre
ültetett konzolok tartják. Ezzel a megoldással a fő dinamikus terhek az épület
hosszirányában működnek, ennél fogva igen nagy az építmény stabilitása. A
szélterheknek a nagy önsúlyú vasbetonszerkezetek állnak ellen. A toronylábazat
pillérmegoldása szintén segít a szélterhek elhárításában: a lefelé szélesedő
pillérek a nagyobb stabilitást segítik.
14/2005
(IV.5.) NKÖM rendelet:
13.
§ (1) Műemlékké nyilvánítom a Pécs I.
kerület, 44542 helyrajzi számú István-akna bányatelep épületegyüttesét. A
műemléki védelem az alábbi épületekre terjed ki: aknaház, aknatorony, kompresszorház,
kapcsolóház
(2) Műemléki környezetként a
44542 helyrajzi számú ingatlan többi részét, valamint a 44543 helyrajzi számú
ingatlant jelölöm ki.
(3) Az örökségvédelmi bírság
megállapításának alapjául szolgáló érték szempontjából a műemléket II. kategóriába
sorolom.
(4) A védetté nyilvánítás
célja az 1925-ben, Gút Árpád és Gergely Jenő irodája
tervei alapján épült István-akna épületegyüttese építészeti, ipartörténeti
értékeinek védelme.
A Szent István-akna
átadási ünnepsége
Hivatalos
megnevezés: Pécsbánya, Gróf Széchenyi István-akna
Eredeti
funkció: szénbánya aknatorony és épületei
Cím:
Pécsbánya
Műemléki
törzsszám: 11203
Műemlékké
nyilvánítás dátuma, száma: 32/2005 (XII.22. NKÖM rendelet
A
Széchenyi-akna története szorosan összekapcsolódott a Szent István-aknáéval. A
két akna és a hozzájuk tartozó épületek azonos tervek alapján készültek a
megszólalásig hű hasonmásai egymásnak. A Széchenyi-akna Magyarország akkor
legkorszerűbb szénszállító aknájának mélyítése 1913-ban kezdődött, de a
háború miatt csak 1927-ben fejeződik be. Az aknatornyot és berendezéseit Virágh
Ferenc megyéspüspök szentelte fel 1927. július 12-én. Az avatás fontosságát
jelezte, hogy azon népes kísérettel, a legnagyobb hazai bányavállalatok
vezetőivel együtt részt vett Hermann Miksa kereskedelmi miniszter is.
A
kör keresztmetszetű, 5,8 méter átmérőjű, betonfalazattal kialakított akna
fölött 41,2 méter magas, vasbeton szerkezetű, tégla függönyfallal kiképzett
torony áll. A Széchenyi-akna feladata az volt, hogy a pécsi szénmedence első
nagyszabású koncentrációjának szállítási feladatait átvegye a környező kis
kapacitású, korszerűtlen berendezésű aknáktól. Az akna eredeti kialakításakor
525 m-re nyúlt le. Az aknagép hasonlóan a Szent István-aknáéhoz egy 5300 kg
tömegű, kétszintes kast mozgatott, amiben négy darab, egyenként 470 kg önsúlyú
és 1,35 t szénnel vagy meddővel megrakott csillét lehetett felszínre hozni. A
47 mm átmérőjű sodronykötél 4 m/s sebességgel mozgott az aknában. Nemcsak
anyagszállítás történt itt, de a bányászok is az aknában futó kasban szálltak
le a mélybe. Az aknát később továbbmélyítették, végleges mélysége 610 méter volt.
Az
aknatorony több mint hat évtizeden át szolgálta a mecseki szénbányászatot.
Közben több ízben is megvizsgálták, ellenőrizték állapotát és azt
állapították meg, hogy a tervezésekor és a kivitelezésekor alkalmazott
számítási módszerek az újabb, lényegesen bonyolultabb számításoknál semmivel
sem voltak rosszabbak. A torony kisebb mértékű elhasználódása elkerülhetetlenné
vált, ám ennek nem a konstrukció volt az oka, hanem ahogy azt egy 1963-ben
lefolytatott vizsgálat megállapította a bányaüzemeknél elkerülhetetlen
felszínmozgások, az ún. alábányászottság. A
biztonság kedvéért a torony terhelését akkor csökkentették, attól kezdve
25%-kal kisebb teherrel működtették a felvonót, azaz csak 3 csille egyidejű
szállítása volt engedélyezve a szállítógéppel. Egy újabb, 1984-es statikai
vizsgálat igazolta a két évtizeddel korábbi megállapításokat, és úgy ítélte
meg, hogy az aknatorony és az aknaszállítógép 1995-ig probléma nélkül el fogja
látni feladatát. Az aknán keresztül több, mint 16
millió t szén érkezett a felszínre. Miután a bányászat leállt, még hosszú időn
át az itt működő vízművön keresztül látták el a környék üzemi épületeit és
lakótelepeit ivóvízzel.
Az
akna végleges leállítása után több ízben is készültek tervek a hasznosítására.
1997-ben az akkor tervezett világkiállítás, majd Pécs Európa Kulturális Fővárosa
programhoz kapcsolódóan is. Ezekben a projektekben ugyanúgy részt vettek neves
építészek, mint egyetemi hallgatók csoportjai. A legutóbbi elképzelések és
tervek 2012-ben öltöttek testet ám az anyagi eszközök szűkössége miatt egyik
esetben sem jutott el a megvalósításig a szándék. Időközben 2004-ben
a nemzeti kulturális örökség minisztere a Széchenyi-akna épületegyüttesét
műemlékké nyilvánította.
A torony három főrészből áll: a földszinten a kas
fogadására szolgáló helyiség, fent a háromszintes szállítógépház, közöttük az
István-toronyhoz hasonló kialakítású toronytest. Az alsó szint két oldalát
manzárdtető fedi, az ezek közötti lapostetős
szakaszból nyúlnak ki a torony pillérei, amelyek egy beton mellvédes teraszt
vesznek körül. A gépház alátámasztására a pillérekből konzolok
nyúlnak ki. A gépház felmenőfalazatai pillérvázasak, a pillérek között tégla kitöltőfalazat épült. A torony tetőzete manzárdtető, a
Szent István-aknatoronyhoz hasonlóan mind a négy oldalán két-két ablakkal.
32/2005
(XII.22. NKÖM rendelet
33.
§ (1) Műemlékké nyilvánítom a Pécs, 38086/10 helyrajzi
számú ingatlanon álló Széchenyi-akna bányatelep épületegyütteséből a bányaház,
az aknatorony és gépház, a kompresszorház, valamint a Kraz-műhely
épületét.
(2)
Műemléki környezetként a 38086/10 helyrajzi számú ingatlan fennmaradó részét,
valamint a 38086/9 helyrajzi számú ingatlant jelölöm ki.
(3)
Az örökségvédelmi bírság megállapításának alapjául szolgáló érték szempontjából
a műemléket II. kategóriába sorolom.
(4)
A védetté nyilvánítás célja az 1926-ban Gút Árpád és
Gergely Jenő irodája tervei alapján épült Széchenyi-akna épületegyüttese
építészeti, ipartörténeti értékeinek védelme.
És egy különlegesség
A
pécsi Szent István-akna és Széchenyi-akna tornyáról szólva feltétlenül meg kell
említeni, hogy Európában a már említett Kukla-bányai
aknatorony mellett még egy negyedik hasonló épület is áll. Ám ez nem ipari
építmény, hanem üzletek, sőt, lakások találhatók benne, s az olaszországi
Milánóban emelkedik a magasba. A Torre Velasca nevű, több, mint 100 méter magas építményt 1958-ban
adták át, és azóta is a viták kereszttüzében áll. Szerkezete,
felépítménye a vasbeton vázak közé helyezett függönyfalakkal és nyílászárókkal,
formai kialakítása a kiugró emeleti traktussal teljesen azonos a mi két
aknatornyunkkal, ám a méretei természetesen jóval nagyobbak a hazai
aknatornyokénál. A viták ellenére annyira a város jelképévé vált, hogy 2011-ben
műemlékké nyilvánítottak.
A két pécsi akna legújabb kori
történetéhez hozzátartozik, hogy az Első
Dunagőzhajózási Társaság Pécsi Bányaigazgatóság
(köztük a Szent István-akna és a gróf Széchenyi István-akna) dokumentumait,
iratanyagát 1953 és 1959 között átvette a Központi Gazdasági Levéltár. A
dokumentumok jelenleg a Magyar Országos Levéltárban (Kapitalizmuskori osztály,
Z szekció) a kutatók számára
hozzáférhetők. A Duna Gőzhajózási Társaság jelenleg is működő vállalkozás,
központja Bécsben található, az irattárában a kutatás ismereteink szerint
lehetséges. A mecseki szénbányászat megszüntetésének ügyeit intéző Mecseki
Bányavagyon-hasznosító Zrt. a végelszámolása előtt a
birtokában lévő történeti dokumentumokat 20002003 között szintén átadta az
Országos Levéltárnak, valamint a Soproni Központi Bányászai Múzeumnak. Az azóta
sajnos már megszűnt Pécsi Bányásztörténeti Alapítvány közreműködésével a Pécsi
Várostörténeti Múzeum 1997-ben egy kiállítással emlékezett meg az akkor 70 éve
felavatott gróf Széchenyi István-aknáról, a Mecseki Bányavagyon-hasznosító Zrt. pedig 2000 decemberében rendezett kiállítást a Szent
István-akna 75 éves felszentelése alkalmából. A kiállítás anyagát a Kútforrás
Kft. állította össze, a dokumentumokat részben levéltári kutatások, részben
lakossági felajánlások alapján gyűjtötte össze.
2012-ben Pécs város jegyzője mint építési hatóság elvi építési engedélyt adott az
aknatorony és a közvetlenül hozzákapcsolódó üzemi épület felújítására és
átalakítására. A tervek szerint lakás, gépkocsitároló
és kiállítóterem készült volna, valamint egy felvonót
építettek volna be. A tervek elbírálása során az Országos Főépítész és a
Központi Építészeti-műszaki Tervtanács megállapította, hogy az építményegyüttes tulajdonosa dicséretes módon igyekszik
megoldást találni a volt ipari épület hasznosítására, s eközben a tervezők törekednek az egyedülálló
műemlék, annak szerkezeteinek, kialakítási rendszerének
lehetőség szerinti legteljesebb megőrzésére. Megjegyzik, hogy a tervezett
hasznosítás logikus ötlet, a nagy térben akár luxuslakások is kialakíthatók,
amelyeknek nagyszerű kilátása lenne a környező tájra.
A Széchenyi-akna bár már nem
üzemel továbbra is bányászati területnek minősül, ezért az illetékes
bányakapitányságot is bevonták az elvi engedélyezési eljárásba. A
bányakapitányság felhívta a figyelmet arra, hogy az átalakítással, felújítással
érintett építmények területén tömedékelt akna található, ezért azzal a
feltétellel adta meg hozzájárulását, hogy majd a végleges építési
dokumentációnak tartalmaznia kell az akna jelenlétéből származó esetleges
veszélyforrásokról készült építésföldtani, geotechnikai
tanulmányt és az ezek elhárítására szolgáló terveket, elképzeléseket. Sajnos az
akna hasznosítása nem valósult meg, nem jutott tovább az elvi építési
engedélyezési eljárásnál.
Fotók
Az aknatorony
metszete
A Kukla-bánya
tornya Csehországban
Torre Velasca
(Milano)
Az itt közölt írás
szerzői jogi védelem alatt áll. Részleteiben vagy teljes egészében történő
közlése a szerző hozzájárulása nélkül tilos.
Mednyánszky Miklós
2021
[1] Forrás: Szirtes Béla szerk.: Mecseki Kőszénbányászat. Mecseki Szénbányák, Pécsi Erőmű Rt., Pécs, 1993.