Ipari műemlékké nyilvánítás
menete
(2019.
decemberi jogi szabályozásnak megfelelően)
2015. január 1-je óta a műemléki védelem alá helyezés (így az ipari
műemlékké nyilvánítás is) kétlépcsős eljárásban történik. Az eljárás menete, módja
egységes függetlenül attól, hogy az adott épület, építmény milyen műemléki
kategóriába tartozik (építészeti, népi építészet, ipari, történeti kert stb.)
A lépések:
1. műemléki érték nyilvántartásba vétele (hatósági
eljárással),
2. a nyilvántartott műemléki érték műemlékké nyilvánítása (miniszteri
rendelettel)
1. A műemléki érték nyilvántartásba vétele:
A műemléki érték bekezdés
szerinti nyilvántartásba vétele a nyilvántartást vezető hatóságnál
kezdeményezhető a 13/2015. (III.11.) MvM rendelet 1.
mellékletben meghatározott adattartalom benyújtásával.
Az alábbi adatok
szükségesek:
1. Az
építmény (együttes) neve(i)
2. Az
építmény (együttes) helyrajzi meghatározása
2.1.
Megye
2.2.
Település (Budapesten a kerület is)
2.3.
Cím
2.4.
Helyrajzi szám(ok)
2.5. Koordináták
2.5.1.
A helyszínen mért GPS (WGS84) koordináták, vagy
2.5.2.
Térképről leolvasott EOV koordináták [a térkép (vetület) fajtája, a
térképszelvény száma], vagy
2.5.3.
Térképről leolvasott GPS (WGS84) koordináták
2.6. Földrajzi
leírás (ha szükséges)
3.
Rövid leírás
4.
Történeti adatok
5. Az
építmény (együttes) jelentősége, amely indokolja a védettséget
6. Az
építmény (együttes) típusa: szakrális épület, lakóépület, középület,
közlekedési építmény, ipari építmény, mezőgazdasági építmény, erődítmény, rom,
temető, síremlék, történeti kert, köztéri szobor, egyéb építmény
7. Az
építmény (együttes) jelenlegi funkciója
8.
Javaslat a méltó, fenntartható használat módjára
9. Az
építmény (együttes) állapota: kifogástalan, felújított; jó, átlagos; közepes
(főként esztétikai hibákkal); pusztuló (szerkezeti károsodás nyomaival)
10. Az
építmény (együttes) esetleges veszélyeztetettsége
11. Az
építmény (együttes) helyi (önkormányzati) védelme; egyéb védelmek
12. A
védetté nyilvánítás mennyiben szolgálja a megőrzést, fenntartást,
helyreállítást, hasznosítást
13.
Források, szakirodalom
14.
Megjegyzés
15. A
bejelentő neve, címe, aláírása
16. A
bejelentés kelte
17.
Mellékletek
17.1. Fényképfelvétel(ek)
17.2.
Az építmény (együttes) elhelyezkedését és kiterjedést ábrázoló helyszínrajz
17.3.
Egyéb mellékletek (pl. rajz, archív fénykép, irodalom)
Felhívom a figyelmet a
17.1-17.2-17.3. pontra. Fényképfelvételeket mindenképpen be kell nyújtani, ám
célszerű a 17.3 pontban szereplő egyéb dokumentumok benyújtása is. Itt a
legcélszerűbb a rendelet 2. melléklete szerinti értékvizsgálati dokumentációt
összeállítani, ugyanis ez nagyban megkönnyíti az eljáró hatóság munkáját (és
segíti a megfelelő döntés meghozatalát ebben a fázisban és a második lépésnél is).
A kezdeményezést bárki
benyújthatja, ám célszerű, ha az ingatlan tulajdonosa vagy használója tesz ezt.
A nyilvántartásba vételi
eljárás során a kezdeményezés beérkezésétől számított huszonegy napon belül értékvizsgálatot
kell végezni, és az érték csak akkor vehető nyilvántartásba, ha elkészült az
értékvizsgálati dokumentáció (ezért célszerű a fenti bekezdésben említett
„előredolgozás”, azaz már egy ilyen dokumentáció benyújtása). Az értékvizsgálati dokumentáció felvételét csak
szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő végezheti.
Az értékvizsgálat
lefolytatása során a nyilvántartást vezető hatóság helyszíni szemlét tart,
amiről értesíti az érintetteket.
A nyilvántartásról a
hatóság közigazgatási eljárás keretében a benyújtott kezdeményezés, a helyszíni szemle és az
értékvizsgálati dokumentáció (összefoglaló néven: bizonyítékok) alapján dönt.
Az eljárásra az Ákr. és az ágazati szabályok vonatkoznak. Az eljárás határideje 60 nap. A tulajdonos, a földhivatali nyilvántartásban
bejegyzett használó vagy az a cég, szervezet, személy, aki valamilyen joggal
rendelkezik az ingatlanra, az eljárásban mindenképpen ügyfélnek minősül, és
fellebbezési joga van.
A nyilvántartásba vételről
az Ákr. szerinti hatósági határozat születik.
2. lépés
A
nyilvántartásba került műemléki érték védetté nyilvánítására a kezdeményezést a
nyilvántartást vezető hatóságnak kell benyújtani. A kezdeményezés hivatalból is
indulhat. A kezdeményezéshez szintén a jogszabály melléklete szerinti
adattartalommal kell benyújtani a kérelmet. Hiányosság esetén a hatóság
hiánypótlásra hívja fel a kezdeményezőt, amennyiben ezt nem teszi meg, a
kezdeményezést a hatóság mellőzheti (azaz megszünteti az eljárást).
A
védetté nyilvánítás során a kulturális örökség védelméért felelős miniszter (a
továbbiakban: miniszter) a kezdeményezés alapján gondoskodik a védetté
nyilvánítás előkészítéséről illetve megtagadhatja azt.
A védetté nyilvánítás
előkészítése során az örökségvédelemért felelős miniszter (jelenleg a
miniszterelnökséget vezető miniszter) a 68/2018. (IV.19.) Kormányrendelet
alapján védetté nyilvánítási dokumentációt készít. A műemléki értéket a
nyilvántartásba vételt megelőzően a korábban is már említett értékvizsgálattal
kell meghatározni.
A védett műemléki érték
védettségét és jelentőségét megalapozó jellegzetességeit, alkotórészeit,
tartozékait és beépített berendezési tárgyait helyszíni szemrevételezésen
alapuló értékleltárban kell rögzíteni a 68/2018. (IV.19.) Kormányrendelet 5.
melléklete szerinti adattartalommal.
Az eljárás során a
nyilvántartást vezető hatóság értesíti a védetté nyilvánításra javasolt
ingatlannal rendelkezni jogosultakat. Ha több mint ötven rendelkezni jogosult
van, akkor az Ákr. hirdetményi közlésre vonatkozó
szabályait kell alkalmazni.
Amennyiben úgy ítéli meg az
eljáró, hogy szükséges az objektum ideiglenes védelem alá helyezése, akkor a
nyilvántartást vezető hatóság erre vonatkozóan egyeztetést folytat le.
A védetté nyilvánítás
előkészítése során a nyilvántartást vezető hatóság a - tizenöt napos határidő
kitűzésével - kikéri az érintett nyilvántartott műemléki érték szerinti
illetékes települési önkormányzat polgármesterének, a fővárosban a fővárosi
kerületi polgármesternek vagy a Margitsziget esetén a főpolgármesternek, valamint
a nyilvántartott műemléki érték tulajdonosának vagy tulajdonosi közösségének
véleményét a védetté nyilvánítással kapcsolatban.
A védetté nyilvánításról az
örökségvédelemért felelős miniszter (jelenleg a miniszterelnökséget vezető
miniszter) dönt rendeletben.
Ha egy
objektum már előzőleg helyi védelem
alatt áll, a fenti szabályok kissé módosulnak, egyszerűsödik az eljárás.
A
nyilvántartott műemléki érték műemlékké nyilvánítása tudományos előkészítésének
befejezéséről a rendelet 12. § (6) bekezdése szerint értesíteni kell a rendelet
az ügyfeleken kívül a védetté nyilvánítás kezdeményezőjét, más jogszabály alapján is
védett vagy közösségi jelentőségű (Natura 2000) érték
vagy terület esetében a hatáskörrel rendelkező illetékes hatóságokat is.
Három további fontos tudnivaló:
1.) A védetté nyilvánítást érdemes úgy előkészíteni, hogy
figyelembe veszik a 68/2018. (IV.19.) Kormányrendelet 16. §-ában
leírtakat:
(1) bekezdés:
„A nyilvántartott műemléki érték
akkor nyilvánítható műemlékké, ha
a) az közérdekű
célt szolgál,
b) a műemlékké nyilvánítás időszakában fennálló
formájában
ba) hazánk
történelmének eredeti, hiteles dokumentuma,
bb) kortörténeti
jellege meghatározó módon érvényesül,
bc) sérülései észszerű helyreállítás révén kijavíthatók és a sérülések
helyreállítása nem jelent olyan jelentős fizikai változtatást, amely a műemléki
értéken a kortörténeti jelleget megszüntetné, és
c) az értékleltár elkészült.
Bányák, bányajáratok esetében nagyon fontos a (2) bekezdés:
„Ha a nyilvántartott
műemléki érték értékleltára vagy feltárása még nem teljes körű, a műemlékké
nyilvánításra akkor kerülhet sor, ha az országos vagy kiemelkedő jelentőség a
feltárt tudományos tények alapján legalább valószínűsíthető.”
2.) A nyilvántartott műemléki érték műemlékké
nyilvánításakor műemléki környezetnek minősülnek
- a műemlékkel vagy
műemléki jelentőségű területtel közvetlenül határos telkek, a kapcsolódó
közterületszakaszok és a közterületszakaszokkal határos ingatlanok, amelyek a Kötv. 71. § (1) bekezdés d) pontja szerinti
központi, közhiteles nyilvántartásban (a továbbiakban: nyilvántartás)
szerepelnek, vagy a védettségről szóló döntésben ettől eltérően kijelölt
ingatlanok.
A nyilvántartott műemléki
érték műemlékké nyilvánításakor műemléki környezetnek jelölhető ki
- a nyilvántartott műemléki
érték telkéhez kapcsolódó, azzal közvetlenül határos telek, továbbá
- az előző pontban meghatározott telkek által
kijelölt közterületszakasz és az ehhez kapcsolódó telkek vagy telekrészek,
különösen
- amelyen az
esetleges építési vagy más tevékenységek a műemlékké nyilvánítandó
nyilvántartott műemléki érték állagát közvetlenül befolyásolhatják, vagy
- amelyen a
műemlékké nyilvánítandó nyilvántartott műemléki érték megjelenését, értékeinek
érvényesülését közvetlenül befolyásoló építmény áll vagy építhető.
3.) A védetté nyilvánított műemlék működésére,
kezelésére, átalakítására szigorú szabályok vonatkoznak, ezeket a kulturális
örökségvédelmi törvény és a 68/2018. (IV.19.) Kormányrendelet 58-81.
paragrafusai tartalmazzák. Megszegésük esetén komoly bírságra lehet számítani.
A vonatkozó jogszabályok:
- 2001. évi LXIV. törvény a kulturális örökség
védelméről
- 68/2018. (IV. 9.) Korm. rendelet a kulturális örökség
védelmével kapcsolatos szabályokról
- 13/2015. (III. 11.) MvM
rendelet a régészeti lelőhely és a műemléki érték nyilvántartásának és védetté
nyilvánításának, valamint a régészeti lelőhely és a lelet megtalálója anyagi
elismerésének részletes szabályairól
Budapest, 2019. december
Mednyánszky Miklós
okl. bánya- és geotechnikai
mérnök
műemlékvédelmi szakértő
Ha valami részletesebben érdekel, esetleg segítségre van szükséged: