Kónya Lajos
bányászati témájú linómetszetei
Kónya
Lajos költő, író, képzőművész a XX. század közepén
élt emberek tipikus pályáját futotta be. Élete során mindig a bányásztársadalom
közelében volt, számos alkotása szól ezekről az emberekről.
Szegénysorsú családban született a ma Tatabányához tartozó kis
bányásztelepülésen, Felsőgallán. Már gyerekkorában fiatal korában tehetsége, jól rajzol, fest,
versei jelennek meg lapokban. A II. világháborúban egész későbbi életét
meghatározó keserű élményeket szerez az orosz fronton,
azok kevesek közé tartozik, akik élve visszatérnek a távolból. A fronton – hogy
legalább belsőjében ki tudjon lépni a borzalmakból – folyamatosan rajzol,
farag, verseket ír.
Az ott
átéltek hatására válik hithű kommunistává. A háború után tanítóskodik, közben
verseket szerez. A politika felkapja őt, rövid idő alatt (1950-ben és 1953-ban)
Kossuth-díjat kap. Az utóbbit az 1952-ben megjelent "Bányászlámpák" című
verseskötetéért.
Budapestre
kerül, az írószövetség főtitkára lesz, 1953-56 között Tatabánya és környéke
országgyűlési képviselője. Az ekkor megjelent versei politikai töltetűek –
semmivel nem jobbak vagy rosszabbak a más, nevesebb költők által a párt és a
vezetés magasztalására írott versektől.
1953-54-től
csalódik a rendszerben, erősen a személyi kultusz ellen fordul.
1956 szeptemberében
jelenik meg „Hej, búra termett idő” című műve, melyben
Nemeskürty István „Requiem
egy hadseregért” című művénél jóval korábban ír a II.
magyar hadsereg doni katasztrófájáról.
1956.
október 31-én a Szabad Kossuth Rádióban olvassa fel versét. A forradalom után szilenciumra
ítélik, teljesen visszavonul a politikától, két éven át munkahelye sincs.
1959-től
Oroszlányban – ismét bányászvidéken – gimnáziumi könyvtárosként dolgozik,
közben fafaragással, versek írásával foglalkozik. Versei ekkor már nem jelentek
meg, de 1971-ben, majd nem sokkal halála előtt, 1972-ben két kiállítása is
nyílik fafaragásaiból.
1972. júliusában hunyt el.
Mind a
korai, mind az 1956 utáni alkotásaiban gyakran megjelennek a bányászlakta vidékek történései, lakói. Könyveit,
versesköteteit saját rajzaival,metszeteivel
illusztrálja.
Az itt
bemutatott Szegény emberek címmel kiadott linómetszetei 1946-ban láttak
napvilágot a tatabányai Bányászok Könyvnyomdája néven működő üzemben. A kis
füzet mindössze 16 oldalból áll, mérete 14 x
A
linómetszetek között három darab is a bányászokkal kapcsolatos. A harmadikat a
bányászatot ábrázoló egyik legjobb hazai alkotásnak nevezhetem. Az égben vonuló
csillék, a bal oldalon éppen csak a képbe „beletekintő” férfiarc azoknak az
embereknek idéz fel régi emlékeket, akik bányászvidékeken laktak és nap mint nap ilyen csillepályák, kötélpályák alatt jártak iskolába,
munkahelyükre.
A kép
címére külön is felhívom a figyelmet: vonalas, de mégis az egyszerű emberekhez közelálló címadása ("Mienk a bánya" – nem pedig
"Miénk a bánya") jelzi, hogy alkotója valóban azok között az emberek között
élt, akiket ábrázolt műveiben.
Bányászok
Ha valami részletesebben érdekel, esetleg segítségre van szükséged: